tirsdag den 29. marts 2011

Hvordan undgår man kortsvindel


Hvordan undgår man kortsvindel?
Der er mange muligheder/risici for kortsvindel. Det kan ske ved aflæsning/kopiering af kortet, tyveri af kortet eller ved såkaldte phishing mails, hvis formål er at stjæle oplysninger ved at skræmme dig, eller lokke dig med pengepræmier. Men uanset hvilken måde, svindlere forsøger at få fat i dit kort eller kortoplysninger, kan man ved rettidig omhu, gøre det meget svært for svindlerne.

Daglig brug af kortet
Til hverdag er det vigtigt at du, når du bruger kortet, beskytter din kode, så den er svær for en potientel tyv at aflure. Ved pengeautomater skal du være opmærksom på, at der hvor du indfører kortet, ikke sidder en indføring, et stykke ud af automaten, i forhold til normalt. Tyve sætter nemlig ofte en aflæser udenpå den normale kortindføring, for at kopiere kortet. Endvidere bør du opbevare dit kort forsvarligt i en lukket taske eller inderlomme, for at undgå at tyve nemt kan stjæle kortet




Phishing mail
Phishing mail har det formål at lokke kortoplysninger ud af dig, enten ved at udgive sig for at være sendt fra din bank, MasterCard eller Visa, eller fra et lotteri. kommer det fra en finansiel udbyder, er det ofte med en tekst om at dit kort er blevet misbrugt og spærret, og du skal give oplysninger om  kortnummer, udløbsdate, sikkerhedskode, kortudsteder mv. Alternativt får du en mail om at du har vundet nogle penge og du lige skal give dine oplysninger, så pengene kan indsættes på din konto.
GIV ALDRIG DINE OPLYSNINGER PÅ DENNE MÅDE!!!
Legitime selskaber vil aldrig bede om dine kortoplysninger. Hvis de har noget med dit kort at gøre, har de allerede de oplysninger de skal bruge, for at kunne foretage sig det de skal.

Din risiko ved kortsvindel
Alle der har et betalingskort, har en selvrisiko på 1.200 kr. såfremt kortet bliver misbrugt. Resten dækker banken. Har du dog udvist grov uagtsomhed, ved at fx udlevere koden til kortet, eller bevist udleveret oplysninger, med den viden at de vil blive misbrugt, skal du selv dække det hele. Det kan derfor være en god ide at passe på svindel og tyveri, da det vil koste dig 1.200 kr.

2 kommentarer:

  1. Hej Thomas

    Jeg fandt din side, da nettet ikke rigtig har kunnet give mig et entydigt svar,
    PBS er ikke særlig informative omkring det med kortmisbrug. Mit kort er blevet misbrugt, idet jeg kan regne ud at der er lavet en kopi af mit kort, eftersom jeg kan se på min netbank at der i en russisk pengeautomat er blevet hævet med mit kort(klonen). Misbruget er meldt til banken og kortet spærret. Jeg foretager jævnligt køb på internettet, men det jeg gerne vil have vished om er følgenden: Er det muligt at producere en klon af mit kort alene på kortummeret m.m., som jeg indtaster på nettet? Altså at bagmanden kan have indsat en keylogger på min computer? Jeg tænker at det ikke kan være tilfældet, da jeg på nettet ikke opgiver min kode til kortet, hvilket kun sker i hæveautomater og dankortterminaler. Altså tænker jeg at det er sket via en kortaflæser og så afluring af kode. Men lige igen,- kan det lade sig gøre at producere en klonen af kortet alene på det tal-data som der indtastes ved online køb? Jeg påtænker nemlig at få computeren reinstalleret for at få renset ud i evt spyware,- dog er min sikkerhedsopsætning rimelig sikker vil jeg mene. Derfor mine spørgsmål, så jeg eventuelt kan undgå en reinstallation. Håber du kan hjælpe, og på forhånd tak.

    Mvh Danny

    SvarSlet
  2. Hej Danny.

    Umiddelbart vil jeg sige at dit kort er blevet kopieret i en kortlæser, da man ikke kan hæve i en pengeautomat, uden kortets magnetstribe, samt pinkoden.

    Jeg kan ikke give dig et entydigt svar, da min kompetence ikke er på specifikke detaljer på kreditkort. Jeg har dog aldrig hørt om, at en kunde har fået lavet en kopi af sit kort, på baggrund af oplysninger kopieret på nettet.

    Mit svar på dit spørgsmål er derfor, at jeg ikke tror at det er spyware, der er skyld i dette kortmisbrug.

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...